4 tips om je zelfvertrouwen te boosten

4 tips om je zelfvertrouwen te boosten!

Ik krijg geregeld vragen over het vergroten van je zelfvertrouwen of hoe je best het gevoel van te weinig zelfvertrouwen kan gaan aanpakken. Met deze tips wil ik je alvast op weg zetten.

 

Ken jij jouw ABC?

 

Als zorgprofessional denk ik spontaan aan:

  • de A van Airway (luchtweg)
  • de B van Breathing (ademhaling)
  • en de C van Circulation (circulatie)

 

Dé basisprincipes voor een geslaagde reanimatie.

 

Als loopbaancoach denk ik aan:

  • de A van autonomie (Autonomy)
  • de B van verBondenheid (Belongingness)
  • en de C van competentie (Competence)

 

Dé psychologische basisbehoeften voor een geslaagde persoonlijke ontwikkeling en groei.[tm_blockquote design_style=”blockquote-style7″ text_font_weight=”” footer_cite_font_weight=”” text=”Ze vormen het hart van de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT).”]De behoefte aan autonomie verwijst naar het ervaren van psychologische vrijheid en keuze bij het uitvoeren van een activiteit.

Als deze behoefte vervuld is, dan hebben we het gevoel dat we onszelf kunnen zijn, dat we zelf aan het roer staan van ons eigen handelen, denken en voelen.

De behoefte aan relationele verbondenheid verwijst naar het ervaren van een warme en hechte band met anderen.

Hierbij voelen we ons oprecht verbonden met onze collega’s, leidinggevenden, artsen, patiënten, klanten, …

De behoeften aan competentie verwijst naar een gevoel van effectiviteit, het gevoel een activiteit succesvol  te kunnen uitvoeren.

Bij het vervullen van deze behoeftes krijgt jouw zelfvertrouwen een boost.

 

Hierbij vier tips voor het versterken van jouw ABC:

 

1)     Ontdek wat je zelf echt wil en handel er consequent naar.

Probeer stoorzenders zoals “behoefte aan goedkeuring” en “vermijden van schaamte” uit te schakelen.

2)     Omring je met gelijkgestemden.

Zoek mensen die jou kunnen en willen helpen, die impact hebben of die onvoorwaardelijk in jou geloven.

3)     Boost je zelfkennis en weet welke teamrol je opneemt.

Als jij weet wie je zelf bent, zal je ook beter weten welke zorg-/werkomgeving, klanten, patiënten, artsen, … bij jou passen en dus meer verbondenheid ervaren.

4)     Ga op zoek naar jouw talenten/competenties en blijf bijleren.

Wil jij jouw ABC naar een hoger niveau tillen en geraak je er zelf niet goed uit?

 

Onze loopbaancoaches helpen je graag verder op weg!

Vraag vandaag nog een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan met één van onze Travvant loopbaancoaches.

Travvant is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque. Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van één uur loopbaanbegeleiding is 169 euro.[tm_button btn_design_style=”btn-theme-colored2″ button_size=”” button_alignment=”text-center” btn_round=”true” link_url=”url:https%3A%2F%2Ftravvant.be%2Fcontact%2F|title:contact||” button_text=”Vraag nu je vrijblijvend kennismakingsgesprek aan”]Bronnen:

Baumeister, R., & Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire
for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.

Deci, 1975. Intrinsic Motivation.

Deci & Ryan; 2000, 2006, 2014

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The what and why of goal pursuits:
Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

Vansteenkiste M., Soenens B., (2015). “Vitamines voor groei” Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. 

WHITE, R. W., (1959). Motivation reconsidered: The concept
of competence. Psychological Review, 66, 297-333

Travvant: Erkend partner van de VDAB

Bij Travvant, als erkende partner van VDAB, betaal je slechts €45 per loopbaancheque. Jouw eerste cheque garandeert vier uur persoonlijke en individuele begeleiding met een gecertificeerde coach, gevolgd door nog eens drie uur met de tweede cheque. De werkelijke waarde van één uur loopbaanbegeleiding bedraagt €182.
Deel dit blog: