Een eerste medewerker aanwerven: hoe begin je eraan in 5 stappen

Een eigen zaak opgestart. Je bent succesvol, het werk stroomt binnen en plots lukt het niet meer alleen. En dan komt die eerste grote mijlpaal eraan: een eerste medewerker aanwerven. Dit is voor veel zelfstandigen en beginnende ondernemers een zeer grote stap. Met het aanwerven van een eerste medewerker kan je zaak een enorme versnelling nemen. Je krijgt meer werk verzet, je kan meer klanten bedienen en uiteindelijk zal ook je omzet en je winst verhogen. Deze stap is natuurlijk niet zonder risico’s. Daarom is het belangrijk om op een aantal zaken te letten.

Met dit artikel willen we je graag helpen in je zoektocht naar een eerste medewerker. Hoe begin je eraan en waarop moet je letten? In een volgend artikel, “Een eerste medewerker aanwerven! – De praktische kant in 7 stappen” helpen we je alles in orde brengen voor je nieuwe collega.

Je wilt natuurlijk de perfecte kandidaat vinden om je bedrijf te versterken. Deze volgende 5 stappen gaan je helpen om dit gestructureerd en strategisch aan te pakken.

Stap 1: schrijf een functieomschrijving

De zoektocht naar de perfecte kandidaat begint met een goede omschrijving van de functie waarvoor je iemand zoekt. Het is heel belangrijk om goed na te denken wat je nieuwe collega zal komen doen in je bedrijf en hoe dit afgestemd is op jouw taken en agenda. Beschrijf duidelijk wat het takenpakket is en welke verantwoordelijkheden deze nieuwe medewerker zal opnemen. Formuleer daarbij ook wat je moet kennen en kunnen om deze functie uit te oefenen. Traditioneel bestaat een functieomschrijving uit:

  • een functietitel
  • verantwoordelijkheden, takenpakket
  • persoonlijke eigenschappen en competenties
  • technische kennis en/of ervaring
  • opleidingsniveau, specialisatie
  • vereiste ervaring

Stap 2: schrijf een sprekende vacature

Een vacaturetekst is niet gelijk aan de functieomschrijving. De vacature is een marketingtool gericht om je bedrijf en de job in de picture te zetten en om de kandidaat te overtuigen om bij jou te solliciteren. Daarom moet de vacature wervend en aantrekkelijk zijn. Zet daarom je bedrijf op een leuke en aantrekkelijke manier in de kijker en laat de waarden en de cultuur van je bedrijf spreken. Geef op interessante en aantrekkelijke manier weer wat de job inhoudt en vermeldt voornamelijk die informatie die interessant is voor je potentiële kandidaat. Natuurlijk kan je jezelf ook inspireren op de functieomschrijving om mee te geven wat je zoekt en wat de nieuwe medewerker zal gaan doen.

Hierbij alvast een paar leuke voorbeelden om inspiratie op te doen:

Stap 3: start je echte zoektocht

Heb je een leuke vacature? Super! Dan moet je nu natuurlijk zorgen dat deze tot bij potentiële sollicitanten komt. Hiervoor is het belangrijk om je vacature zo optimaal mogelijk te verspreiden.
Je kan kiezen voor een aantal gratis kanalen. Zo kan je jouw vacature verspreiden op de website van VDAB. Daarnaast heb je er ook toegang tot een database met mogelijke cv’s waarin je kan zoeken naar geschikte kandidaten. Je kan er ook voor kiezen om je vacature te verdelen in je eigen netwerk, bijvoorbeeld via een mailing. En je kan natuurlijk ook inzetten op je social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok etc.

Een andere optie zijn de betalende kanalen. Zo kan je kiezen om je vacature te verspreiden op jobsites zoals Jobat, Indeed, Vacature etc. Bekijk ook gespecialiseerde of regionale jobsites zoals ICTJobs, RegioTalent etc. Voor specifieke doelgroepen kan het interessant zijn om deel te nemen aan een jobbeurs. Daarnaast kan je ook rekruteringsagentschappen of interimkantoren inschakelen in je zoektocht naar een vaste werknemer.

Wat bij jouw doelgroep past, bepaalt je kanaal. Waar gaat jouw ideale kandidaat op zoek gaan naar een vacature? Waar bevindt je kandidaat zich en hoe kan je hem het beste benaderen?

Stap 4: voer een wederzijds kennismakingsgesprek

Wanneer je jouw ideale kandidaten gaat interviewen, bepaal op voorhand wat je graag wil weten. Gebruik als basis hierbij je functieomschrijving en je vacaturetekst. Wat moet de kandidaat kunnen? Welke ervaring moeten ze hebben? Welke type persoon past er bij jou en het bedrijf? Om een objectieve vergelijking te kunnen maken tussen kandidaten is het belangrijk om te zorgen dat je gelijkaardige vragen stelt aan alle kandidaten. Bereid daarom je interview en je vragen goed voor.

Weet dat de perfecte kandidaat niet bestaat. Het lukt nooit om een 100 % match te vinden. Daarom is het belangrijk een open geest te houden en open te staan voor alternatieven. Voer een gewoon gesprek zodat het geen ondervraging wordt. Een interview is een wederzijds kennismakingsgesprek waarbij jij de kandidaat leert kennen maar ook waarbij de sollicitant jou en je bedrijf leert kennen.

Stap 5: presenteer een gedurfd voorstel

Heb je de geschikte kandidaat gevonden? Dan sta je nu voor de uitdaging om deze kandidaten te overtuigen met een aantrekkelijk voorstel. Het is belangrijk om op voorhand een goede kosten batenstudie te doen. Bekijk wat de meerwaarde van de nieuwe medewerker is en welke kost kan je er tegenover zetten. Maak ook een vergelijking met de markt en je concullega’s. Bekijk ook de extralegale voordelen die je naast een salaris kan aanbieden. Denk hierbij aan verzekeringen, pensioensparen, maaltijdcheques, wagen, gsm, internet etc.

Zodra helder is wat je wil aanbieden, presenteer dan op een duidelijke manier je voorstel zodat je het goed kan overbrengen. Neem ruimte om het voorstel te bespreken, eventuele vragen te beantwoorden en in te gaan op mogelijke twijfels. Weet ook dat een voorstel bindend is, dus bespreek een periode waarin je graag een antwoord wilt van de kandidaat. Geef voldoende tijd aan de kandidaat om na te denken, maar je laat er best ook niet te veel tijd over gaan.

Is je voorstel overgebracht? Dan is het nu wachten op feedback van de sollicitant! Veel succes!

Wist je dat je …

Ook als ondernemer, freelancer of zelfstandige recht hebt op VDAB-loopbaancheques. Travvant is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Je betaalt dan slechts € 80 en kan 7 uur individueel sparren met een ervaren ondernemerscoach en samen afwegen of bijvoorbeeld een aanwerving of uitbesteding van bepaalde taken een optie is! De werkelijke waarde van dit traject is € 980.

[tm_button btn_design_style=”btn-theme-colored2″ button_size=”” button_alignment=”text-center” btn_round=”true” link_url=”url:https%3A%2F%2Ftravvant.be%2Fcontact%2F|title:contact||” button_text=”Vraag nu je vrijblijvend kennismakingsgesprek aan”]

Travvant: Erkend partner van de VDAB

Bij Travvant, als erkende partner van VDAB, betaal je slechts €45 per loopbaancheque. Jouw eerste cheque garandeert vier uur persoonlijke en individuele begeleiding met een gecertificeerde coach, gevolgd door nog eens drie uur met de tweede cheque. De werkelijke waarde van één uur loopbaanbegeleiding bedraagt €182.
Deel dit blog: