Burn-out is nog actueler dan ooit. Uit ons laatste onderzoek waar we burn-out en perfectionisme onder de loep namen, zagen we dat 25% van de arbeidsactieven risico tot hoog risico hadden op burn-out. Reeds 44% van deze risicogroep was opgebrand. Dit toont nog maar eens aan hoe hoog de nood is aan burn-out preventie.
Sinds 1 september 2014 zijn stress en burn-out opgenomen in de Belgische welzijnswet. Dit betekent dat naast ongewenst gedrag en agressie, ook het voorkomen van stress en burn-out bij medewerkers een verantwoordelijkheid is van werkgevers.
Onderzoek toont ook aan je als gelukkige en betrokken medewerker heel wat bijdraagt aan het bedrijf.
-
Productiever:
Als bevlogen werknemer ben je productiever, maak je minder fouten, ben je innovatiever en creatiever. Je haalt ook meer voldoening uit je werk, hebt een hogere werktevredenheid en bent betrokken en voelt je energiek, vitaal en trots.
-
Minder stress:
Doordat je gelukkig bent in je job, voel je je psychisch en lichamelijk goed. Hierdoor ben je minder ziek en gebeuren er ook minder ongevallen. Doordat je bevlogen en betrokken bent, heb je minder last van werkstress en ben je ook bereid om je collega’s te helpen. Je voelt je gesteund door je collega’s, je vormt een beter team en een team-gedragen werkdruk voelt minder zwaar aan.
-
Meer winst:
Goed voor je werkgever is dat een bevlogen team beter presteert. Hierdoor stijgt de klantentevredenheid en volgt ook de omzet en de winst. Je voelt je bijgevolg ook trots dat je mag bijdragen aan een bedrijf dat groeit en floreert.
Wat kan je doen als bedrijf?
Hoe kan je werken aan burn-out preventie en zorgen voor gemotiveerde werknemers?
Elke werknemer is uniek. Dat betekent dat er geen gouden regel is waarmee je iedereen kan motiveren.
Toch kan je volgende stappen zetten:
Stap 1: Breng het DNA van de firma in kaart en het carrièrepaspoort van je werknemers
Een carrièrepaspoort brengt volgende in kaart:
- de favoriete vaardigheden (wat kan iemand goed én doet hij graag)
- de te ontwikkelen vaardigheden (wat wil iemand graag ontwikkelen)
- de waarden (wat is belangrijk voor iemand)
Stap 2: Ga aan de slag met het carrièrepaspoort en volg volgende vuistregels
-
Zorg voor een goede match tussen bedrijf en werknemer.
Zorg voor een win-win door het DNA van je bedrijf overeen te laten stemmen met het DNA van je werknemers. Hoe doe je dit? Laat de job van je wedewerkers aansluiten bij wat zij belangrijk vinden (waarden) en laat hen doen wat ze graag doen en goed kunnen (competenties). Geef hen ook de kans om zich verder te ontplooien. Door het maken van deze match, is je werknemer doordrongen van wat hij/zij doet, wat zorgt voor meer zelfvertrouwen, motivatie, productiviteit wat uiteindelijk zorgt voor een hogere retentie en een goed imago van je bedrijf.
-
Toon je waardering
Het harde werk en het mooie eindresultaat belonen met positieve feedback, maakt dat je werknemer zich gewaardeerd voelt en is meer gemotiveerd. Vier ook de successen van het team zodat werknemers zich ook gestimuleerd voelen in het ondersteunen van elkaar. Door het carrièrepaspoort weet je bijkomend wat je werknemers belangrijk vinden en je waardering ook uiten volgens hun DNA. Dit verhoogt bijkomend ook de betrokkenheid.
-
Werk transparant en schep duidelijkheid
Open en transparante communicatie zowel over de job als over het bedrijf, zorgt voor betrokkenheid. Je stimuleert opnieuw het groepsgevoel en duidelijkheid over de persoonlijke job en doelstellingen maakt dat werknemers kunnen focussen en hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Het wegnemen van onzekerheid vermindert het stressgevoel bij je werknemers. Door het carrièrepaspoort kan je ook jobcraften. Zoals eerder vermeld verhoogt de motivatie van je werknemer door ervoor te zorgen dat je medewerker zijn competenties maximaal kan inzetten.
En jij?
En als werknemer hoef je niet te wachten op je werkgever om hiermee aan de slag te gaan. Als werknemer kan je je eigen carrièrepaspoort in kaart brengen samen met een loopbaancoach. Zo weet je zelf wat jouw motiveert, wat je graag doet en in welke richting je verder wil groeien. Zo kan jij je loopbaan verder sturen in de richting die jij wil en die je bedrijf verder te ondersteunt.