Als loopbaancoach begeleid ik mensen bij het vinden van hun professioneel geluk. Geluk is een subjectief begrip, maar voor velen komt het neer op het (opnieuw) krijgen van energie en het ‘in balans zijn’ op werkvlak. Dat intrigeert me… wat betekent dat precies: ‘energie
krijgen en in balans zijn’?
Volgens Personal Branding, krijg je (opnieuw) energie in je werk als je weet wat je goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen en dit volop kan inzetten én als jouw waarden overeenkomen met de kernwaarden van de organisatie waarvoor je werkt.
Wat zijn de waarden van de organisatie waar je werkt?
Dat is allemaal heel mooi maar hoe zit het dan met die andere kant? En belangrijker nog, hoe vind je vanuit het management de juiste balans
tussen de belangen van je organisatie enerzijds en de wensen en talenten van je medewerkers anderzijds?
Het model ‘Spiral Dynamics’ van de psycholoog W. Graves gaf mij meer inzichten. De vertaling hiervan in het boek ‘Cubrix; zicht op organisatieontwikkeling en performance verbetering’ van Marcel van Marrewijk is daarbij een aanrader. Het model beschrijft bewustzijnsontwikkeling op drie niveaus: het persoonlijke, dat van de organisatie en dat van de samenleving. Het model wordt regelmatig
gebruikt in veranderingstrajecten. Het gaat ervan uit dat organisaties ontwikkelstadia doorgaan in veranderende maatschappijen en het beschrijft verschillende niveaus van toenemende complexiteit. Sommige organisaties zijn eerder gericht op het individu, anderen op de omgeving en het geheel.
Verschillende organisatietypen
Een bedrijf of organisatie is zelden volledig rood, oranje, groen, geel….maar vertoont vaak kenmerken van de verschillende waarden, vandaar
ook de spiraal- en niet de lineaire ontwikkeling. Soms is het belangrijk voor een organisatie om terug te gaan naar vroegere waarden en manier van managen om opnieuw duidelijkheid te verschaffen (om te kunnen lopen, moet je eerst kunnen stappen en soms is het noodzakelijk om terug (beter) te leren stappen om pas daarna weer beter of sneller te kunnen lopen).
De vier meest voorkomende typen in organisatiewaarden
We zoomen even in op 4 meest voorkomende typen organisaties in onze Westerse maatschappij, gebaseerd op bovenstaand model:
- De machtsorganisatie: deze rode organisatie wordt gekenmerkt door controle, macht en taakgerichtheid en is daadkrachtig: vaste taken en sterk hiërarchisch, top-down communicatie, veel (standaard) procedures, informatie=macht, medewerkers zijn eerder volgzaam. Voorbeelden: ministeries, leger, call-centers
- De resultatenorganisatie: deze oranje organisatie hecht veel belang aan competenties en resultaten en mensen worden hierop aangestuurd (competentiemanagement). Het zijn sterk competitieve organisaties. Er zijn duidelijke organisatieregels en grenzen, mensen krijgen duidelijke verantwoordelijkheden, ratio en analyse zijn belangrijk. Voorbeelden: consultancy bureaus, sterk profit-en target gerichte organisaties
- De waardenorganisatie: in deze groene organisatie wordt veel samengewerkt vanuit de kernwaarden; deze zijn (even) belangrijk(er) als (dan) resultaten en competenties. De kernwaarden zijn bekend en mensen krijgen feedback over hun gedrag mbt deze waarden. Er is ook en vooral plaats voor gevoel (naast ratio en analyse) en er kan daardoor veel ambiguïteit en traagheid in beslissingsprocessen optreden. Voorbeelden: NGO’s, organisaties in de social profit
- De innovatieorganisatie: deze gele organisatie wordt gedreven door de visie die iedereen goed kent, vanuit een duidelijk toekomstbeeld. De organisatie heeft veel innovatieve, creatieve en explorerende profielen, vaak een sterk visionaire leider en een hoge autonomie omdat iedereen vanzelfsprekend meewerkt naar dat toekomstbeeld. Voorbeelden: start-ups, Google, Apple.
Wat zijn jouw waarden?
Tot dusver, en in een zéér kleine notendop, de analyse over de typen organisaties en hun ontwikkeling. De missie van Travvant is om
‘Vlaanderen gelukkiger maken’ door mensen te doen floreren op hun werk. Hierdoor komt het erop aan om dié organisatie of omgeving te vinden waarin je als persoon het beste tot je recht komt en waar je je het meeste in thuis voelt.
Vandaar dat het belangrijk is dat je eerst diepgaand stilstaat bij je eigen basiswaarden en competenties en welke competenties je graag zou willen ontwikkelen zodat je op zoek kan naar de juiste match!
Het is dus ook belangrijk in je zoektocht om de nodige aandacht te schenken aan de functieomschrijving én het vergaren van informatie over het type organisatie, diens cultuur en kernwaarden. Een goede match is een win-win voor werknemer én werkgever!
Tip voor energie en balans: zorg voor een match in jouw waarden en die van de organisatie
Het zorgen voor de juiste match is niet enkel een taak van de HR-afdeling! Het is jouw taak om hen zo goed mogelijk in te lichten over wie je bent, wat voor jou belangrijk is, wat je goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen én de juiste vragen te stellen over de functie én de werkomgeving zodat jij kan zien of er hier een win-win in de maak is. Met deze info in handen heb je alle tools in handen om aan ‘jobcrafting’ te doen, dit kan binnen je huidige bedrijf zijn of extern. Hierdoor sta jij veel sterker in gesprekken en ben je in staat tot empowerment: aan het roer staan van je eigen loopbaan en leven!
En hier helpen we je graag bij! Samen met een Travvant-coach maak je je carrièrepaspoort op, waarbij jij glashelder je waarden, wat je goed kan en graag doet en wat je wil ontwikkelen leert verwoorden. Je ziet ook welke functies hiermee overeenstemmen en als je hulp nodig hebt bij de voorbereiding van je sollicitatiegesprek kan dit ook! We werken steevast op maat. Dit wil zeggen dat jouw vraag centraal staat.