Als loopbaancoach heb ik al veel mensen mogen begeleiden. Het is telkens opnieuw een feest! Heel vaak zijn klanten op zoek naar waar hun passie ligt en hoe ze voldoening en vervulling uit hun werk kunnen ervaren. Daarom gaan we op zoek naar wat mensen energie geeft in werk. Dit doen we onder andere door in kaart te brengen wat belangrijk is voor hen in hun werk en door op zoek te gaan naar die vaardigheden, sterktes die hen onderscheiden van anderen. Dit inzicht heb je nu eenmaal nodig wanneer je met je Personal Branding aan de slag wil. Zoals je eerder las in het gratis eBook Personal Branding gaat dit over je talenten ontdekken, versterken én zichtbaar maken, zodat jij je droombaan of droombedrijf kan realiseren…
Gebruik je talenten als fundament van Personal Branding
Die talenten ontdekken is het fundament van Personal Branding. Tijdens de zoektocht naar sterktes gaan we naast de oefening met de kaartjes, ook aan de slag met een oefening rond succesverhalen. Vaak is het moeilijk voor mensen om uit zichzelf en met eigen woorden de eigen sterktes te kunnen benoemen. Dingen waar je goed in bent vind je vaak niet zo bijzonder. Je bent er immers altijd al goed in geweest en je vindt deze sterktes vanzelfsprekend. Je beseft niet dat bepaalde sterktes juist typisch zijn voor jou en dat niet iedereen met hetzelfde gemak dergelijke vaardigheden kan inzetten.
Wat is een succesverhaal?
Een succesverhaal is een verhaal waarin je beschrijft hoe jouw acties hebben bijgedragen tot de realisatie of goede afloop van iets. Het gaat over dingen waar je een beetje tot heel trots op bent. Je kijkt erop terug en denkt bij jezelf; dat ik heb ik toen best wel goed aangepakt. Of je kijkt nog altijd met een zekere voldoening terug op wat je toen hebt gepresteerd of gedaan.
Ik merk bij heel veel mensen tijdens de begeleiding dat het moeilijk is om succesverhalen te identificeren voor zichzelf, laat staan ze uit te schrijven. Ik hoor ze geregeld zeggen; “Waar ben ik nu succesvol in?” – “Pff, waar ben ik nu trots of fier op?” – “Het is moeilijk om van mezelf te zeggen dat ik succesvol ben of kan zijn” … Waarom is dat zo moeilijk? Het lijkt wel alsof succes en fierheid vieze woorden zijn. Kan ik wel van mezelf vinden dat ik fier ben op iets wat ik heb gerealiseerd? Of is dat wel een succes?
Wat is succes?
Het vinden van succesverhalen hangt vaak samen met hoe jij succes definieert. Ga je je eigen succes afmeten aan het succes van een ander? Laat je je eigen gevoel van succes of voldoening afhangen van het oordeel van de buitenwereld? Vaak gaat men het koppelen aan uiterlijke kenmerken – zoals status, geld, verantwoordelijke functie … Maar klopt dit wel?
In Van Dale wordt succes omschreven als ‘goede afloop, uitkomst of uitslag’ en ‘iets dat goed afloopt’. De nadruk ligt hier op een vooropgesteld eindresultaat. Het is belangrijk om succes niet te interpreteren als doel op zich maar eerder als de afronding van een bepaald proces. Zo kan succes de uitkomst zijn van iets wat je probeert of een handeling die je stelt. Het kan gaan om een eenvoudige taak of een opgezet project… In deze optiek is succes iets heel persoonlijk en relatief als begrip. Succesvol zijn heeft voor ieder van ons een andere betekenis. Daarom is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wanneer jij jezelf succesvol vindt en je hierbij niet te vergelijken met anderen. Ieder van ons maakt zijn eigen ontwikkeling door. Als jij weet wat succes voor jou betekent kan je je loopbaan gerichter gaan sturen.
Volgende tips kunnen je helpen bij het identificeren en uitschrijven van je eigen succesverhalen.
- Ga op zoek naar je eigen definitie van succes – hou bij wat je doet in een boekje en overloop geregeld wat je hebt gedaan – Waar ben je fier op? Op welke momenten was je je niet bewust van tijd?
- Stop met jezelf te vergelijken. Focus op jezelf en je eigen verhaal. Je eigen ervaringen en gevoelens. Blijf uit het oordeel naar jezelf. Voelt het goed – dan is het ook goed.
- Zoek het niet te ver. Je hoeft niet te zoeken naar grootse verwezenlijkingen – zoek ook je successen in kleine dingen zoals;
a. Iemand die je recent hebt geholpen
b. Een conflict dat je hebt opgelost
c. Keuze die je hebt gemaakt
d. Opgekomen voor jezelf
e. Een project dat je tot een goed einde hebt gebracht
f. Een klant die je hebt verder geholpen
g. Iets wat je hebt gemaakt
h. Een probleem dat je hebt opgelost
i. Een doel dat je jezelf hebt opgelegd en dat je hebt gehaald
j. … - Bekijk het in een ruimere context. Je kunt meer dan je denkt. Overloop je cv – maak een lijst op van hobby’s en nevenactiviteiten. Bekijk ook de verschillende rollen die je opneemt in je leven. Identificeer en beschrijf succesverhalen uit de professionele en privé context.
- Wees concreet. Om je sterktes te kunnen identificeren is het belangrijk dat je heel concreet beschrijft wat je hebt gedaan. Welke taken heb je op jou genomen? Hoe heb je het concreet aangepakt? Wat heb je wanneer gedaan? Met wie heb je gesproken en wat heb je gezegd? Wat was het resultaat? En waar ben je het meest trots op?
Eens je deze stappen concreet hebt uitgeschreven kan je nagaan voor jezelf welke vaardigheden je hiervoor hebt ingezet. Identificeer dan de vaardigheden die cruciaal zijn geweest voor het welslagen van je verhaal.
- Identificeer minstens 5 succesverhalen. Schrijf meerdere verhalen uit en kijk welke vaardigheden steeds terugkeren
- Deel je succesverhalen met iemand die je vertrouwt en goed kent. Ze kunnen meedenken of zaken toevoegen waar jij misschien niet zo direct aan denkt.
- Vraag input aan mensen die je kennen en die je vertrouwt.
Als het écht moeilijk is om voor jezelf te bepalen waar je goed in bent dan kan je een lijst opstellen van wat anderen hebben gezegd waar je iets goed hebt gedaan. Durf feedback te vragen aan anderen als je er zelf niet uit geraakt.
Ook loopbaancoaching kan je helpen bij het identificeren van je sterktes, jouw definitie van succes en de daarbij horende succesverhalen.